Kennisbank

Installaties

Om je WordPress-site te beheren moet je inloggen op het administratiepaneel. Wij leggen uit hoe je dat doet.

Stappenplan

Stap 1. Bepaal waar WordPress is geïnstalleerd. Als WordPress bereikbaar is via http://www.jouwdomein.nl, dan is dat de locatie waar WordPress is geïnstalleerd.

Stap 2. Ga naar de inlogpagina die via de e-mail naar u is verstuurd. Indien u deze niet heeft ontvangen dient u in te loggen door ‘wp-login’ aan de locatie toe te voegen. In het geval van het bovenstaande voorbeeld vind je de inlogpagina door te gaan naar http://www.jouwdomein.nl/wp-login

Stap 3. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Inloggen’.

Wachtwoord vergeten

Je kan gemakkelijk een nieuw wachtwoord aanmakane door op de inlogpagina te klikken op ‘Wachtwoord vergeten?’. Voer je gebruikersnaam of e-mailadres in en klik op ‘Nieuw wachtwoord aanmaken’. Je ontvangt nu een nieuw wachtwoord op het e-mailadres wat is gekoppeld aan jouw gebruikersnaam.

Category: Installaties

WordPress is het gratis softwarepakket waar veel websites gebruik van maken. Je installeert het gemakkelijk via Softaculous in cPanel.

Stappenplan

Stap 1. Log in op cPanel.

Stap 2. Klik onder de categorie Software op Softaculous Apps Installer.

Stap 3. Je komt op een nieuwe pagina. Klik in het linker menu op de zoekbalk en typ WordPress. Klik vervolgens op de link WordPress.

Stap 4. Je krijgt een korte uitleg over WordPress te zien en een overzicht van alle actieve WordPress-installaties. Klik op Install Now om WordPress te installeren.

Stap 5. Selecteer bij ‘Domein’ de domeinnaam waarop WordPress geïnstalleerd moet worden.

Tip: als je WordPress in een aparte map wilt installeren, voer je bij Folder de gewenste naam in. WordPress wordt dan bereikbaar via http://gekozendomein.extensie/gekozenmap.

Stap 6. Geef bij Website naam de naam van de website op en bij ‘Website omschrijving’ de beschrijving.

Stap 7. Voer bij Admin gebruikersnaam en Admin wachtwoord de gewenste gebruikersnaam en het gewenste wachtwoord in. Vervolgens voer je bij Admin e-mail het gewenste e-mailadres in.

Stap 8. Klik op Installeer om de installatie te starten. Nadat de installatie is afgerond, kom je op een nieuwe pagina met informatie over de nieuwe installatie.

Category: Installaties

Wanneer je iets nieuws wilt testen, dan is het niet handig om dit te doen op je productie omgeving. Als er dan iets misgaat, dan werkt je website niet en dat is juist niet de bedoeling. Wij raden dan ook aan om een testomgeving te maken op een subdomein en daarmee te testen. Aangezien dit wel nog een werkje kan zijn, beschrijven we in dit artikel hoe je met de kloon-functie van Softaculous een eerdere installatie (via Softaculous kan klonen naar een subdomein

Stappenplan

Stap 1. Login op cPanel

Stap 2. Klik op de optie Subdomeinen onder de categorie Domeinen.

Stap 3. Maak een subdomein aan

Stap 4. Als je subdomein gemaakt is, ga je terug naar het opties scherm van cPanel

Stap 5. Klik op de optie Softaculous Apps Installer onder de categorie Software.

Stap 6. Klik op Installations

Stap 7. Klik op het kloon-icoontje naast de installatie die je wilt klonen.

Stap 8. Bij Choose Domain selecteer je het subdomein dat je zojuist hebt aangemaakt.

Stap 9. Klik op Clone Installation

Stap 10. Je installatie is nu gekloond naar je subdomein.

Veelgestelde vragen

Ik heb nu een installatie op een subdomein. Hoe zorg ik ervoor dat de installatie op mijn hoofddomein komt?

Dit kan ook middels de kloon-functie mits het een installatie via Softaculous is. Bij het scherm van stap 8. kan je namelijk ook je hoofddomein selecteren. Enige regel hierbij is wel dat je eerst dan de inhoud in de public_html map leeg maakt, anders krijg je een melding dat de map niet leeg is.

Kan ik dit ook doen als ik een installatie niet via Softaculous heb gedaan?

Ja dat kan wel maar dat vergt dus meer werk. Je zou dan een nieuwe database voor je subdomein moeten aanmaken en daar dan de data van je productiedatabase naar importeren. Vervolgens moet je alle bestanden van je productieomgeving kopiëren naar de map van je subdomein. Als laatste stap moet je in je configuratiebestand de nieuwe database gegevens instellen en wellicht moet je nog wat URLs in je database aanpassen naar de URL van je subdomein. Kortom, via Softaculous is makkelijker 😉

Category: Installaties

Voor elk softwarepakket dat je via Softaculous installeert kan je ook het wachtwoord van je admin account aanpassen. Mocht je dus niet meer je wachtwoord weten, dan kun je deze dus altijd nog aanpassen.

In dit artikel leggen we uit hoe je het admin wachtwoord kunt aanpassen via Softaculous.

Stappenplan

Stap 1. Log in op cPanel.

Stap 2. Klik onder de categorie Software op Softaculous Apps Installer.

Stap 3. Softaculous wordt nu geopend. Klik bovenin op Installations.

Stap 4. Klik op het Edit-icoontje.

Stap 5. Vul onder Admin Account je gebruikersnaam in bij Admin gebruikersnaam (anders weet Softaculous niet bij welke gebruikersnaam je het wachtwoord wilt wijzigen).

Stap 6. Vul een nieuw wachtwoord in bij Admin wachtwoord.

Stap 7. Klik op Wijzig installatie gegevens.

Stap 8. Hoera! Je ziet nu een scherm dat de wijziging is uitgevoerd. Je ontvangt ook tevens een e-mail van Softaculous dat er een wijziging heeft plaatsgevonden.

Category: Installaties

Voor elk softwarepakket dat je via Softaculous installeert kan je automatische back-ups instellen. Zo heb je altijd de zekerheid dat je een recente back-up kan herstellen als je website het niet meer doet.

Nieuwe installatie

Stap 1. Log in op cPanel.

Stap 2. Klik onder de categorie Software op Softaculous Apps Installer.

Stap 3. Softaculous wordt nu geopend. Selecteer het softwarepakket dat je wilt installeren. In dit artikel kiezen we voor WordPress.

Stap 4. Voer de alle benodigde velden in. Klik vervolgens onderaan de pagina op Extra opties.

Stap 5. Selecteer bij Automatische backups het interval van de back-ups. Wij adviseren om elke dag een back-up te laten maken.

Stap 6. Selecteer bij Backup rotatie hoeveel back-ups je beschikbaar wilt hebben. Als je kiest voor 4, dan wordt na 4 dagen de oudste back-up automatisch verwijdert. Als je kiest voor ‘Geen limiet’, dan wordt geen enkele back-up verwijdert, maar raakt je hostingpakket wel sneller vol.

Stap 7. Klik op Installeer om de installatie te starten. Automatische back-ups zijn direct geactiveerd.

Bestaande installatie

Stap 1. Log in op cPanel.

Stap 2. Klik onder de categorie Software op Softaculous Apps Installer.

Stap 3. Softaculous wordt nu geopend. Klik links bovenaan de pagina op het vierde icoon om alle bestaande installaties te zien.

Stap 4. Klik bij de installatie waarvoor je automatische back-ups wilt activeren op het potlood.

Stap 5. Selecteer bij Automatische backups het interval van de back-ups. Wij adviseren om elke dag een back-up te laten maken.

Stap 6. Selecteer bij Backup rotatie hoeveel back-ups je beschikbaar wilt hebben. Als je kiest voor 4, dan wordt na 4 dagen de oudste back-up automatisch verwijdert. Als je kiest voor ‘Geen limiet’, dan wordt geen enkele back-up verwijdert, maar raakt je hostingpakket wel sneller vol.

Stap 7. Klik onderaan de pagina op Wijzig installatie gegevens. Automatische back-ups zijn nu geactiveerd.

Category: Installaties

Mail

Je kan jouw e-mail overal ter wereld bekijken via onze webmail. Toch kan het fijn zijn om je e-mailadres toe te voegen aan het e-mailprogramma op jouw laptop, desktop en/of smartphone. In dit artikel leggen wij uit hoe je jouw e-mailadres instelt in Outlook.

Stappenplan

Stap 1. Start Outlook.

Stap 2. Klik op Bestand.

Stap 3. Klik op Account toevoegen.

Stap 4. Selecteer Handmatige instelling of extra servertypen en klik op Volgende.

Stap 5. Selecteer IMAP en klik op Volgende.

Stap 6. Vul nu de volgende gegevens in (inden de gegevens automatisch ingevuld zijn; verder met Stap 7):

  • Naam: Hier voer je de naam in van je account.
  • E-mailadres: Hier voer je jouw e-mailadres in.
  • Type account: Kies hier of je POP of IMAP wilt gebruiken.
  • Server voor inkomende e-mail (IMAP): Hier voer je ‘mail.domein.extensie’ in.
  • Server voor uitgaande e-mail (SMTP): Hier voer je ‘mail.domein.extensie’ in.
  • Gebruikersnaam: Hier voer je jouw e-mailadres in
  • Wachtwoord: Hier voer je het wachtwoord in van jouw e-mailadres in.

Stap 7. Klik op Meer instellingen.

Stap 8. Ga naar het tabblad Server voor uitgaande e-mail.

Stap 9. Vink de optie Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificativereist aan.

Stap 10. Ga naar het tabblad Geavanceerd.

Stap 11. Vul bij inkomende poort 993 (IMAP) in en zet de beveiliging op SSL.

Stap 12. Vul bij de uitgaande poort 465 (SMTP) in en zet de beveiliging op SSL.

Stap 13. Klik op OK.

Stap 14. Klik op Volgende en Voltooien

Stap 15. Je e-mail is nu toegevoegd aan Outlook en je kunt ermee aan de slag gaan.

Category: Mail

Om via jouw domeinnaam bereikbaar te zijn, maak je gemakkelijk via cPanel een e-mailadres aan. Bij elk hostingpakket kan je een onbeperkt aantal e-mailadressen aanmaken.

Stappenplan

Stap 1. Log in op cPanel.

Stap 2. Klik onder de categorie ‘E-mail’ op ‘E-mailaccounts’.

Stap 3. Voer onder de tekst ‘E-mailaccount toevoegen’ het gewenste e-mailadres en wachtwoord in. Wanneer je meerdere domeinnamen aan cPanel hebt toegevoegd, kies je in het dropdown menu onder ‘Domein’ voor welke domeinnaam je het e-mailadres wilt aanmaken.

Stap 4. Geef bij ‘Postvakquotum’ aan hoeveel opslagruimte het e-mailaccount krijgt. Je e-mailaccount kan niet meer opslagruimte gebruiken dan je hostingpakket heeft. Indien je het “Gold” pakket afneemt, zet dan de postvakquotum op “Unlimited”.

Stap 5. Klik op ‘Account maken’. Je e-mailaccount is aangemaakt.

Category: Mail

Nu je een eigen e-mailadres hebt, wil je vast overal bereikbaar zijn. Dat is begrijpelijk en geen probleem. Wij leggen uit hoe je jouw e-mailadres instelt op de iPhone.

Stappenplan

Stap 1. Ga op jouw iPhone naar ‘Instellingen > Mail > Accounts’ en tap op ‘Nieuwe account’.

Stap 2. Kies op het nieuwe scherm voor ‘Anders’ en tap op ‘Voeg mailaccount toe’.

Stap 3. Voer de gevraagde gegevens in. Het e-mailadres en wachtwoord moeten gelijk zijn aanhet e-mailadres zoals je dat bij ons hebt toegevoegd. Tap op ‘Volgende’.

Stap 4.Op het nieuwe scherm kan je kiezen uit IMAP en POP. Kies voor IMAP. Bij ‘Server inkomende post’ en ‘Server uitgaande post’ voer je het volgende in:

  • Hostnaam. Dit is de server waar jouw hostingpakket op staat. Deze vind je in de welkomstmail die je van ons hebt ontvangen. Voor hostingpakketten is dit ‘mail.voorbeeld.extensie’.
  • Gebruikersnaam. Hier voer je het e-mailadres in wat je hebt aangemaakt.
  • Wachtwoord. Hier voer je het wachtwoord in wat bij het e-mailadres hoort.

Stap 6. Tap op ‘Volgende’. Het e-mailadres is nu ingesteld op jouw iPhone.

Category: Mail

Je gebruikt onze webmail als je online jouw e-mail wilt bekijken. Door onze webmail te gebruiken, kan dat overal waar je een internetverbinding hebt. In dit artikel leggen we uit hoe je onze webmail kan bereiken via twee manieren en welke webmail applicaties je bij ons kunt gebruiken.

Drie verschillende webmail applicaties

Bij ons heb je de keuze uit drie verschillende webmail applicaties:

  • Roundcube
  • Horde
  • SquirrelMail

Je mag zelf bepalen welke van deze drie je wilt gebruiken en welke je eventueel als standaard instelt

Gebruik van de webmail

Zoals aangegeven zijn er twee manieren om de webmail te benaderen

  • Via een directe URL
  • Via cPanel

Beide manieren worden hieronder behandeld.

Via een directe URL

Wij raden sterk aan om een veilige verbinding te gebruiken wanneer je onze webmail gebruikt. Zo voorkom je dat jouw e-mail onderschept wordt door een kwaadwillige gebruiker. Je gebruikt de volgende URL voor een veilige verbinding:

https://domein.extensie/webmail

Je gebruikt het e-mailadres dat je hebt aangemaakt als gebruikersnaam. Als wachtwoord gebruik je het wachtwoord dat je hebt ingesteld voor het e-mailadres.

Via cPanel

Volg de onderstaande stappen om via cPanel bij je webmail te komen:

– Log in op cPanel.

– Klik onder de categorie E-mail op E-mailaccounts.

– Klik onder E-mailaccounts bij je aangemaakte e-mailadres op Meer

– Klik op Webmail openen

– Klik op een van de webmail applicaties die je wilt gebruiken

– Hoera! Je bent ingelogd in de webmail

 

Let op! Deze methode kan je alleen maar voor 1 e-mailadres tegelijk gebruiken. Je kunt niet voor meerdere e-mailadressen de webmail op deze manier openen.

Category: Mail

Je kan jouw e-mail overal ter wereld bekijken via onze webmail. Toch kan het fijn zijn om je e-mailadres toe te voegen aan het e-mailprogramma op jouw laptop, desktop en/of smartphone. In dit artikel leggen wij uit hoe je jouw e-mailadres instelt in Apple Mail.

Stappenplan

Stap 1. Start Apple Mail.

Stap 2. Klik bovenin de menubalk op ‘Mail > Voorkeuren’. Klik vervolgens op de tab ‘Accounts’.

Stap 3. Klik linksonderin op het plusteken en selecteer vervolgens ‘Andere Mail-account…’.

Stap 4. Voer nu jouw naam in, samen met het e-mailadres dat je hebt aangemaakt en het wachtwoord dat je daarvoor hebt ingesteld.

Stap 5. Je krijgt de melding dat de controle van de accountnaam of wachtwoord is mislukt. Dat is niet erg. Je voert nu de volgende gegevens in:

  • Gebruikersnaam. Hier voer je het e-mailadres in dat je bij ons hebt aangemaakt.
  • Type account. Hier laat je ‘IMAP’ staan.
  • Server inkomende e-mail. Hier voer je ‘mail.domein.extensie’ in.
  • Server uitgaande e-mail. Ook hier voer je ‘mail.domein.extensie’ in.

Stap 6. Klik op ‘Log in’. Je e-mailadres is nu toegevoegd aan Apple Mail.

Category: Mail

Load More